Sierra Mastre en Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Sierra Mastre en Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Sierra Mastre en Santiago de Cuba

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

21 November 2014 | Cuba, Santiago de Cuba

Dag 13
Er komt vanmorgen koud water uit de douche dus we frissen ons wat op. Na het ontbijt brengt de bus ons de bergen in naar Santo Domingo waar de sportievelingen van de groep een wandeling van 6 km. gaan maken. Ze worden met taxi's nog hoger de bergen ingebracht, de weg is te steil voor de bus. De wandelaars lopen een 3 kilometer lang pad omhoog naar Castro's guerrilla hoofdkwartier. De weg is moeilijk begaanbaar, ze doen er 2 uur over om boven te komen. Boven staat nog een tandartshut en een ziekenhuis gerund door Che Guevara. Ook de hut van Fidel Castro staat hier nog. Tijdens de terugtocht is er nog een stop met koffie en bananen. Ik blijf met nog 5 groepsleden achter. We drinken eerst koffie en iedereen leest wat of werkt zijn reisverslag bij. Dan lopen we wat door het dorpje en mogen de school bekijken. Er is een jonge onderwijzer die goed engels spreekt. Ze zijn erg blij met de pennen die ze krijgen. Na de lunch lopen we nog naar de rivier. Het lijkt wel het wilde westen. De jongens steken met paarden de rivier over en vinden het leuk om ons nat te spatten. Overal lopen dieren los rond. We zien veel paarden, varkens, geiten, kippen, kalkoenen en honden. Als de wandelaars terug zijn drinken we nog wat en worden dan door de bus teruggebracht naar onze huisjes. De rest van de middag brengen we relaxt door. Na het avondeten krijgen we een optreden van Quinteto Rebelde. Deze muzikanten hebben veel opgetreden voor de strijders in Castro's hoofdkwartier waar de wandelaars vandaag zijn geweest. De meesten zijn boven de 80 maar ze kunnen nog goed muziek maken. Het was even onzeker of ze konden komen, ze wonen nl. in een dorpje 9 km verderop en moesten nog vervoer zien te regelen. Gelukkig was er nog een paard met kar beschikbaar. Hier moesten ze na afloop in het donker nog helemaal mee terug. Het was heel bijzonder om een optreden van deze groep mee te mogen maken.
Dag 14
We verlaten de bergen van de Sierra Maestra en rijden naar de 2e grootste stad van Cuba: Santiago de Cuba. Na een uurtje stoppen we in een dorpje om naar een Casa de la Trova te gaan. Dit is muziek in een groot café. We zijn de enigste bezoekers en iedereen bestelt een cocktail van vruchtensappen, de specialiteit hier. De muziek is wel aardig, er is ook een entertainmentdame bij die ons van alles wil laten doen. Voor ons nuchtere hollanders is dit wat te vroeg op de ochtend en we zijn blij als we naar buiten kunnen. We lopen nog even door het stadje en rijden dan weer verder. Een volgende stop is bij een fruitkraam. We kopen mandarijnen, bananen en verse ananas die ze netjes voor ons in schijfjes snijden. Het fruit is lekker, dit is tevens onze lunch voor vandaag. Dan rijden we door naar Cobre voor een bezoek aan de kerk. Dit is een pelgrimskerk waar kransen van zonnebloemen worden gelegd. Onze chauffeur en gids hebben onderweg in een van de kraampjes een krans gekocht. De kerk is erg mooi gelegen; binnen is bijna alles van marmer, de mooiste kerk die we tot nu hier hebben gezien. Dan is het nog een stukje naar ons hotel waar we de rest van de middag gebruiken om wat te zwemmen en relaxen. Het diner gebruiken we weer met de hele groep in een paladar in de buurt. De garnalen en het lamsvlees waren heerlijk. De avond wordt afgesloten met een pilsje en een cocktail in de bar van het hotel.
Dag 15
We vertrekken om 9.00 uur voor een panoramatour door Santiago de Cuba. De eerste stop is bij de Moncada kazerne waar de kogelgaten in de muren overblijfselen zijn van de gevechten die hier zijn gehouden. Dan stoppen we bij Plaza de la Revolución met een groot monument voor Antonio Maceo. Het is een ruiter te paard met daarachter 23 machetes. De laatste stop is het kerkhof de Santa Ifigenia waar zich het mausoleum van Josė Martí bevind. Ieder half uur is hier de wisseling van de wacht te zien. Het gaat met veel bombarie gepaard en is leuk om te zien. Een gids leidt ons langs enkele beroemde graven. We zien o.a. het graf van Céspedes, president Palma, Bacardi en het overleden lid van de Buena Vista Social Club. Dan stoppen we bij de kathedraal. Deze staat van binnen en van buiten in de steigers, er is niet veel van te zien. We gaan eerst naar het dakterras van hotel Casa Granda waar we genieten van een drankje en het uitzicht. Dan lopen we wat door het oude centrum. Het is ontzettend druk maar wel gezellig. We lopen nog over een toeristische markt en zien veel levende standbeelden. Die staan hier niet stil maar lopen als een robot door de straten. Als we genoeg gezien hebben lopen we naar de taxistandplaats. Tamara zoekt de oudste taxi uit, hij ziet er niet uit, maar hij brengt ons veilig bij het hotel. Na wat gegeten en gezwommen te hebben rijden we met de bus naar het fort dat net buiten de stad ligt. Je hebt hier een mooi uitzicht op de kustlijn. Als we onderweg zijn begint het te regenen. Bij het fort regent het nog steeds. We gaan schuilen in het restaurant waar we straks ook eten. Vanaf het terras hebben we een prachtig uitzicht op de zee en de kustlijn. Terwijl het regent krijgen we een mooie zonsondergang te zien, een vreemde combinatie. Het diner is weet buffet op tafel, we eten van alles wat, weer erg goed. Terug in het hotel drinken we nog wat en halen oude jeugdherinneringen op.