Victoria - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Victoria - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Victoria

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

03 Oktober 2013 | Canada, Vancouver

Maadag 30 september
Het begint een beetje vervelend te worden maar als we opstaan regent het weer. Toch pakken we na het ontbijt de bus naar Victoria. Het is maar een ritje van 20 minuten. Als we in de stad zijn gaan we eerst een nieuwe paraplu kopen. De 2 die we van huis hebben meegenomen zijn al gesneuveld. In diverse winkels zijn ze uitverkocht maar uiteindelijk hebben we dan iets. We lopen eerst naar Chinatown. Dit is maar 1 straat dus dat hebben we zo gezien. Dan willen we naar Christmas Village. Na wat zoeken gevonden maar het blijkt gesloten te zijn. Dan maar koffie en een muffin bij Starbucks, altijd lekker. De stad is maar klein en erg overzichtelijk. We lopen een stuk langs het water en komen bij het Empress Hotel, een mooi oud gebouw. Binnen zijn enkele exclusieve winkels en een tearoom. We lopen langs het Royal British Columbia Museum en komen dan bij het parlementsgebouw. Dit vinden we het mooiste gebouw van de stad. Je mag hier zo naar binnen lopen om rond te kijken. Ze vinden hier alles goed, wel wat anders dan de strenge veiligheidsmaatregelen in Amerika. We kunnen van onderen in de koepel kijken die prachtig is beschilderd. Op de 1e verdieping kunnen we een blik werpen in de ruimte waar het parlement vergaderd. Het is allemaal heel oud en er is al 100 jaar niets veranderd. Dat zien we aan de foto's die er van ieder parlement hangen. Ook veel aandacht voor de koningin, queen Elisabeth van Engeland, die ook koningin is van Canada. We zijn weer opgedroogd en opgewarmd als we naar buiten lopen. Daar krijgen we meteen de zoveelste plensbui van vandaag over ons heen. We lopen nog een stuk langs de haven maar besluiten dat het voor vandaag genoeg is geweest. We gaan met de bus terug naar de camping. We zitten in de avondspits, lang geleden voor ons dat we het zo druk op de weg hebben gezien. Op de camping ontmoeten we weer de Nederlanders die we al een paar keer hebben gezien. Het was erg leuk om weer even bij te praten. De avond is weer gevuld met het verslag maken en de foto's bekijken.
Dinsdag 1 oktober
Als we 's morgens buiten kijken is het droog en we zien weer stukken blauwe lucht. Dat ziet er hoopvol uit. We willen vandaag de zee op om te gaan whale-watchen. We verlengen eerst de camping nog een nacht maar moeten naar een andere plaats. We komen nu naast de Nederlanders Ton en Mieke te staan die we gisteren weer gezien hebben. Dan nemen we de bus naar Victoria. We informeren op verschillende plaatsen naar de mogelijkheden. Er gaan veel zodiac boten maar dat zien we niet zitten. Dan komen we in de haven Ton en Mieke weer tegen. Zij hebben net geboekt op een boot waar je binnen en buiten kunt zitten. We besluiten deze boot ook te boeken. Het vertrek is om 14.00 uur en tot die tijd kijken we nog wat rond. We brengen een bezoek aan de kathedraal maar daar is juist de mis van 12.10 uur begonnen. Dit is hier iedere dag. We kunnen alleen maar even door het glas in de deur kijken. De kerk ziet er mooi uit, diverse schilderingen en glas in lood ramen.De zon schijnt en de jas kan al weer uit. Het kijkt heel anders als met de regen van gisteren. Om 14.00 stipt vertrekken we. We varen eerst een vol uur op volle snelheid door de Juan De Fuca Strait. Rechts van ons is Canada en links van ons is Amerika. Dan stopt de boot. Er liggen al diverse boten meer. Er is een whale gesignaleerd. Hij laat zich even zien maar het moet beter kunnen. Zo varen we een paar keer een stukje verder. Iedere keer zien we wel even iets boven water komen. De laatste stop kwam een whale een heel eind boven water uit. Om precies op het juiste moment een foto te maken valt niet mee. We hebben dus maar gewoon gekeken. Prachtig om te zien, ze zijn zo ontzettend groot. We zijn blij dat we af en toe binnen kunnen zitten, aan dek is het best wel koud en het is ook weer begonnen te regenen. Dan varen we nog langs een eilandje waar zeeleeuwen liggen. Ze maken een hels kabaal. Hier hebben we wel enkele leuke foto's van kunnen maken. Dan varen we weer terug naar de haven. De zee is nu een stuk rustiger als met de heenreis. Terug in Victoria eten we nog even iets en gaan dan weer terug naar de camping. Het was wederom een zeer geslaagde dag.
Woensdag 2 oktober.
Het is vandaag onze laatste hele dag met de camper. Voordat we de ferry terugnemen naar Vancouver willen eerst nog wat dingen rond Victoria bekijken. We rijden eerst naar het Goldstream Park. Dit is een erg mooi park met vooral grote Douglassen. We lopen naar het infocentrum waar een tentoonstelling is van native artists. Het zijn voornamelijk schilderijen. We informeren hoe we bij de waterval kunnen komen. Helaas is de weg hierheen nu een riviertje geworden en van deze kant dus niet te bereiken. We wandelen nog wat langs de rivier tot ook hier het pad verandert in een riviertje. Hier zwemt veel zalm op terug naar hun geboortegrond maar hiervoor zijn we een paar weken te vroeg. Dan rijden we naar het Mount Douglas Park. We komen door een luxe wijk van Victoria. Mooie huizen en prachtige bomen langs de weg. In het park rijden we naar de bovenste parkeerplaats en lopen het laatste stuk naar de top. Hier hebben we een mooi uitzicht over Victoria. We eten hier een boterham en gaan verder naar Elk Lake/Beaver Lake Park. We lopen naar het meer en kijken nog wat rond. Dan wordt het tijd om naar de ferry te gaan. Het is druk op de weg en we komen een bord tegen dat de ferry al voor 87% vol is. Even later zijn we er en we kunnen gelukkig nog mee. Het is een mooie overtocht, we varen langs talrijke eilandjes, sommige zijn ook bewoond. Weer aan wal rijden we naar onze laatste camping. We zitten in de avondspits en hebben wat file. Na een klein uur zijn we er. Het is de lelijkste camping van de vakantie, het lijkt meer een woonwagenkamp. Gelukkig is het maar voor 1 nacht. Als het donker wordt gaan overal de gekleurde lichtjes aan, het lijkt wel kermis. We pakken vast de koffers in, morgen hoeven we dan alleen nog maar de camper schoon te maken.

• 03 Oktober 2013 - 12:39

Elly:

Net jullie verslag weer gelezen. Het was weer geweldig om te lezen. Jammer dat je veel regen hebt gehad de laatste dagen. Nu de laatste dagen nog en dan weer terug naar Nederland. Vanuit hier een goede terugreis gewenst. Groetjes Elly en ook de groetjes van Milan.

• 03 Oktober 2013 - 14:29

Kim Van Ruremonde:

Hoi Peter,

Ik heb tijdens het werk, dus stel je mij even voor achter een duf bureau, even lekker weg zitten zwijlen.
    Voor een moment ben ik echt even in canada geweest, heerlijk! 1 voordeel is dat ik niet nat ben geregend.;)

Leuk om zo even te lezen, geniet er nog van en tot ziens op het werk.

Kim van Ruremonde