Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Victoria, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

30 September 2013 | Canada, Victoria

Vrijdag 27 september
Het is vannacht gaan regenen en het ziet er niet naar uit dat het snel beter wordt. We besluiten naar het noorden te rijden en stoppen in Courtenay bij het visitorcentre. We informeren of er iets te zien is van de zalmtrek in de omgeving. Die is hier nog in volle gang en hij adviseert ons een kijkje te nemen bij de zalmkwekerij. Het is maar een klein stukje rijden. We lopen een rondje over de kwekerij. We kunnen door glazen wanden onderwater kijken. Hier zwemmen diverse soorten zalmen, we zien nu hoe groot ze kunnen worden. Van bovenaf zie je hoe de zalmen een eind uit het water springen. Dan rijden we door naar Campbell River. Op een kruising stak er plotseling een hertje over. Hij sprong over de vangrail en verdween in het bos. We eten eerst een boterham en lopen dan wat rond. Ze hebben hier een mooie pier die als het mooi weer is vol staat met vissers op zalm. Vandaag was er echter niemand. Het is inmiddels weer zo goed als droog geworden en we rijden door naar Elk Falls Park. Een klein park maar wel weer met een mooie waterval. We stoppen nog bij een brug over de rivier. Hier staan enkele vissers helemaal in het water op zalm te vissen. Een leuk gezicht. Bij een zijriviertje stoppen we nog een keertje. Hier staan een paar vissers op de kant. Eentje heeft er beet maar toen hij de vis bijna had binnengehaald brak zijn lijn. Jammer voor hem maar het was wel leuk om te zien. Het is inmiddels al eind van de middag, we rijden een stukje terug naar het zuiden en zoeken daar een camping. We hebben een mooi plaatsje met uitzicht op het water. We mogen hier geen vuurtje stoken dus we hebben een rustige avond voor de boeg.
Zaterdag 28 september
Het regent en waait als we opstaan maar vol goede moed gaan we op pad. We hebben weer enkele leuke dingen uitgezocht. We rijden eerst langs de kust over de Oceansite route een stuk terug naar het zuiden. We stoppen in Qualicum Beach voor wat extra informatie en routekaarten. We nemen de weg dwars over het eiland en rijden eerst naar Englishman River Falls Park en wandelen daar naar de waterval. Het pad is slecht, grote plassen en modder maar we lopen vrolijk door. Bij het uitzichtpunt kijken we wat schuin op de waterval. Niet het beste zicht maar toch mooi. Dan rijden we naar Coombs. Dit dorp is bekend om de geiten op de daken. We hebben welgeteld 1 geit op een dak gezien. Het was wel een heel leuk ouderwets dorpje met diverse ouderwetse winkeltjes en een hele grote groenten en fruithal. Hier hebben we lekkere verse groenten gekocht. Dan gaan we verder naar Little Qualicum Falls Park. Ook hier weer en prachtige hoge waterval. We bekijken de upper fall en de under fall. Dit is een van de mooiste die we gezien hebben. Als laatste bezoeken we MacMillan Park en lopen daar de Catheral Grove trail. Dit is een oeroud bos met veel Douglassen, Tsugas en Ceders. Hele hoge, dikke bomen. In 1997 heeft een storm hier veel bomen geveld. Men heeft alles laten liggen, dit is goed voor de flora en fauna. Vooral Peter vond dit erg indrukwekkend, hij heeft wel 100 keer gezegd: kijk toch eens wat een hoge bomen. De middag is inmiddels weer bijna om en we rijden weer terug naar de kust. We zoeken een camping in Parksville. Het is hier erg verlaten, we zijn de enige toeristen. We zullen vannacht dan ook van niemand last hebben. Ondanks dat het bijna de hele dag heeft geregend was het een zeer geslaagde dag. We hebben nog iets gegeten bij Smitty's. We zaten aan het raam en moesten de luxaflex dichtdoen omdat de zon zich nog even liet zien. De rest van de avond blijft het droog.
Zondag 29 september
We zijn vanmorgen al vroeg wakker en vertrekken om 9.00 uur richting Victoria, de hoofdstad van het eiland. Vandaag geen parken en watervallen maar een beetje cultuur. We kopen eerst nog wat brood bij de supermarkt. Het zijn hier ontzettend grote winkels die 7 dagen per week van 6.00 uur tot middernacht zijn geopend. Als je bij de kassa komt sluit je aan in de rij. Als er een kassa vrijkomt wordt de voorste in de rij geroepen. Zo sta je dus nooit in de verkeerde rij. Is iets om in Nederlad ook in te voeren. Onze eerste stop is in Chemainus. Dit plaatsje is bekend om zijn muurschilderingen. Er is met voetstappen op de trottoirs een looproute uitgezet. We volgen de hele route en komen erg leuke dingen tegen. Veel schilderingen verbeelden iets van de geschiedenis uit, ook veel van het dagelijkse leven van vroeger. Dan rijden we door naar Duncan. Onderweg zien we een paar keer langs de kant of in de vlakte herten staan. Het is druk op de weg dus we kunnen helaas niet stoppen. In Duncan aangekomen regent het dus we eten eerst een boterham. Peter ziet nog een eekhoorntje over de parkeerplaats lopen. Na de afwas is het droog en we gaan op pad. Hier heeft men ook een looproute uitgezet maar deze keer langs totempalen. We zien grote en kleine, fel beschilderde en donkerder beschilderd. Bij iedere totempaal staat een bordje wat de betekenis is. Een erg leuke route om te lopen. We vinden het wel weer genoeg voor vandaag en zoeken een camping net voor Victoria. Het is hier druk, voornamelijk Canadezen met grote bussen of opleggers. We kunnen morgen vanaf hier met de bus de stad in. De camper krijgt dus een dagje rust. Bij de receptie hebben we meteen een dagkaart voor de bus gekocht, dan kunnen we morgen in en uitstappen waar we willen. Vanavond maar eens uitzoeken wat er allemaal te zien is. Het weer is vandaag wisselvallig, afwisselend regen en droog.

• 30 September 2013 - 10:47

Elly:

Jullie hebben weer een mooie route gereden en indrukwekkende dingen gezien.
    Ook de foto's zijn weer mooi. En nog steeds geen beren gezien? Groetjes Elly

• 30 September 2013 - 20:15

Wil En Marij Timmers:

Hoi Anne-marie en Peter,

We hebben al je reisverslagen gelezen en de mooie foto's bekeken , echt heel mooi.
    Nog fijne laatste dagen daar , en daarna ook weer een goede reis naar huis.

Groetjes Wil en Marij

• 30 September 2013 - 20:48

Dries Mattheeuwse:

Mooi verslag weer en leuke foto's een hele belevenis daar in Canada.

Geniet er nog maar van. Houwdoe!!
    Ik ga nog even naar de kermis in oirschot!!!

• 01 Oktober 2013 - 10:56

Miriam En Jan Van Hal:

Hallo Anne-Marie en Peter,
    Het blijft allemaal erg indrukwekkend en de moeite waard. Dieren spotten is jullie niet zo goed gezind, geniet maar extra van de dingen die jullie wel kunnen zien :).
    Nog hele fijne dagen.

Gr. Jan en Miriam

• 01 Oktober 2013 - 20:33

Tonny:

Hoi Anne-Marie en Peter,

Het was weer een heel verhaal, prachtig. Hopelijk hebben jullie nog een paar mooie dagen en wordt het weer misschien weer wat beter. Ook die laatste dagen kun je natuurlijk nog beren of andere wilde dieren zien. Succes en geniet er nog even van.

Groetjes, Frank en Tonny

• 02 Oktober 2013 - 21:28

Pleuni Van Rooij:

Hoi Pedro en Anne-Marie!

Wat leuk om dit alles te lezen en de fotos te bekijken. Ziet er echt heel mooi uit allemaal, erg indrukwekkend! Geniet er nog even van en tot snel maar weer!

Gr pleun