Whistler - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Whistler - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Whistler

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

27 September 2013 | Canada, Nanaimo

Dinsdag 24 september
Vanochtend rustig opgestaan. Toen we bijna wilden vertrekken hebben we ons buitengesloten. De deur was vanbinnen op slot gevallen. Gelukkig stond er nog een klein raampje open en met hulp van de campingmedewerker en enkele hulpvaardige buren hebben we na enige tijd met een bezemsteel de deur kunnen openen. Nu kunnen we vertrekken. We hebben een reisdag voor de boeg van ruim 300 km. We kiezen voor de scenic route, dit is qua kilometers de kortste route maar zeker niet qua tijd. Het is een prachtige route, maar het eerste stuk was erg bochtig en soms hellingen van 15%. Bij de eerste koffiestop hebben we de gastank laten vullen. Die was bijna leeg. Hier draait ook de verwarming en het gasstel op dus dat kunnen we niet missen. Plotseling zien we pal langs de weg achter de vangrail 2 reeën staan. Ze keken ons heel verbaasd aan of ze dachten wat doen jullie hier. Langs de weg stroomt altijd wel een rivier of we rijden langs een meer. In 1 meer lag zoveel hout dat je daarover naar de overkant zou kunnen lopen. Voor de lunch rijden we naar het Seton meer bij Lillooet. We staan prachtig aan het water. Jammer dat er verschillende dode zalmen in het water drijven, de oorzaak hiervan is ons niet duidelijk. In Pemberton is het weer tijd voor koffie. Hier is een Macdonalds (die zie je hier zelfs in de kleinste dorpjes) helemaal in country stijl. We staan langs het infocentrum en halen meteen een kaart van de omgeving. We zien dat 2 km. verder een waterval ligt. Het is een wandeling van 1, 5 km. enaartoe. Omdat we al lang gereden hebben besluiten we hier naartoe te lopen. Het is een glooiend pad maar goed te lopen. We zien hier paddenstoelen met een doorsnede van wel 35 cm., erg bijzonder. Het is een hoge waterval die aan het eind van zijn val onder een stenen brug zijn weg verder zoekt. Dan zijn we bijna in Whistler. We zoeken een plaatsje op de camping en gaan vanavond maar eens uitzoeken wat hier allemaal te zien is. Hier zijn in 2010 diverse onderdelen van de olympische winterspelen van Vancouver gehouden, kijken of er nog iets van te zien is.
Woensdag 25 september
We hebben vandaag de hele dag om Whistler en omgeving te verkennen. We rijden eerst naar het centrum en parkeren op een van de megagrote parkeerplaatsen. We komen eerst bij het Olympisch plein. Hier is het medaille paviljoen, staan de vlaggen en natuurlijk de ringen. Op borden zijn de namen van alle medaillewinnaars te lezen. We hebben hier geen Nederlanders kunnen ontdekken. Na de nodige foto's gemaakt te hebben lopen we op ons gemak door het stadje, kijken wat winkeltjes en drinken koffie. We staan een tijdje te kijken bij een afdaling voor mountainbikers. Ze gaan met een stoeltjeslift omhoog, de fietsen worden aan de zijkant gehangen. Dan komen ze in volle vaart naar beneden gereden. Het is vandaag een prachtige zonnige dag en we willen graag met de gondel naar boven. Helaas werken de gondels alleen nog maar in het weekend. Bij het bezoekerscentrum geïnformeerd en we kunnen wel met een jeep omhoog. We hebben meteen geboekt voor de tour van 13.00 uur. Het was een hele leuke rit. Eerst door de bossen over hobbelige wegen naar boven. Het uitzicht werd steeds mooier. Boven op de top van Blackcomb Mountain ligt al een flink pak sneeuw. We kregen wat tijd om rond te kijken en foto's te maken. Het uitzicht hier was fantastisch. Volgens onze chauffeur was vandaag de beste dag van de hele zomer om naar boven te gaan met de zon en sneeuw. De afdaling ging wat vlugger, we reden over brede wegen naar beneden. Ondanks onze winterjassen waren we blij weer beneden te zijn waar het aanzienlijk warmer was. We zijn teruggereden naar de camping en hebben met een boekje even heerlijk in het zonnnetje gezeten. Tegen etenstijd lopen we nog even naar het centrum om wat te eten. Toen we terugliepen zagen we nog 5 wasbeertjes. Ze bleven mooi tussen de struiken zitten. Het was helaas te donker om goede foto's van te maken. De avond zijn we weer druk met de foto's en het verslag schrijven.
Donderdag 26 september
Vandaag willen we de boot nemen naar Vancouver Island. Maar voor we inschepen willen we nog enkele dingen bezichtigen. Net voorbij Whisler rijden we de weg naar het Olympisch Park. Dit zou een goede weg zijn om wildlife te spotten, maar helaas weer niets gezien. Dan rijden we naar de Brandywine Falls. Het is maar een korte wandeling. Het blijft mooi om zo'n waterval te zien en vooral ook te horen. We maken nog wat foto's bij de Tantalus Lookout en stoppen dan in Squamish. Hier doen we boodschappen voor de laatste week en drinken koffie. Een klein stukje verder ligt de Shannon Falls. Ook deze ligt vlak aan de doorgaande weg. Een mooie waterval maar omdat er veel bomen omheen staan is het vrij donker voor echt mooie foto's. Het laatste stuk naar de boot in Horseshoe Bay is dan niet ver meer. We halen op het nippertje de boot van 12.50 uur. Voor we aan dek staan vaart de boot al weg. Buiten waai je haast om maar binnen kun je mooi van het uitzicht genieten. De overtocht duurt 1.40 uur. Op Vancouver Island aangekomen rijden we meteen naar de camping. We hebben onderweg een heleboel informatie verzamelt over het eiland. We hebben nu mooi de tijd om een planning te maken voor de komende week. De weersvoorspellingen zijn niet al te best maar we hopen ons tussen de buien door goed te kunnen vermaken. We eten weer een hapje bij Smitty's en steken als het donker is gezellig een kampvuurtje aan.

• 27 September 2013 - 08:25

Tamara:

De dag begonnen met het lezen van jullie avonturen. Wederom prachtige foto's!

Nog veel plezier de laatste week!

Groetjes,
    Tamara

• 27 September 2013 - 09:55

Elly:

Net jullie verslag weer gelezen. Jullie hebben weer genoeg beleefd. In moeten breken over boomstammen moeten lopen moeten mountainbiken gas moeten tanken en af en toe wat eten. Maar alle gekheid op een stokje het was weer mooi om te lezen en mooie foto's hebben jullie weer gemaakt. Groetjes Elly

• 28 September 2013 - 23:18

Riny Van Pinxteren:

Hallo Annemarie en Peter:

Wij hebben nu pas jullie reisverslagen gelezen, omdat wij net terug zijn van Frankrijk.
    Maar jullie hebben al wat gezien en meegemaakt, maar in inbreken is peter wel goed in!!!
    Wij hopen dat jullie nog dagen kunnen genieten, en volgende week weer voet op boxtelse bodem kunnen zetten.

veel groeten; José en Riny.