Icefield Parkway - Reisverslag uit Valemount, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Icefield Parkway - Reisverslag uit Valemount, Canada van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Icefield Parkway

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

22 September 2013 | Canada, Valemount

Woensdag 18 september
Als we opstaan regent het en het is koud. We besluiten Banff te gaan verkennen. Een leuk plaatsje met veel winkeltjes. We hebben enkele leuke souvenirs gekocht. Tijdens de warme chocomel bij de Mac konden we mooi even op internet en het vorige verslag plaatsen op de site. Foto's uploaden is helaas niet gelukt. Die houden jullie tegoed. Daarna wezen kijken bij de Bow Falls. Hier valt het water van de Bow river in etappes naar beneden. Ook een bezoek gebracht aan het Fairmont Banff Springs hotel, een groot en luxe complex. Binnen de winkeltjes bekeken en iets leuks voor Fenna kunnen kopen. Het is inmiddels middag en we besluiten de Bow Valley Parkway te nemen naar Lake Louise. Dit is een toeristische route met veel kans om wild te zien. Iedereen rijdt hier met een slakkengang overheen, het zijn alleen maar toeristen die iets hopen te zien. Halverwege een trail gelopen naar de Lower Falls in de Johnston Canyon. We konden helemaal tot bij de waterval komen. In een rustig tempo de weg afgereden maar helaas niets gezien. Het is inmiddels weer droog geworden en we zoeken een camping in Lake Louise. Het is een lange smalle camping midden in de natuur. We moesten 15 minuten lopen om bij de douches te komen. Morgen gaan we het eerste stuk van de Icefield Parkway rijden, de mooiste weg van Canada. Hopenlijk is het weer dan wat opgeklaard.
Donderdag 19 september
Als we opstaan is het nog wat bewolkt maar algauw klaart de lucht op en wordt het helder. We rijden de Icefield Parkway op en zien meteen al een mooi meer liggen, Herbert Lake, iets verder gevolgd door Hector Lake. Het uitzicht verandert met de minuut, de bergen volgen elkaar snel op. We stoppen bij de Mistaya Canyon en dalen af naar het uitzichtpunt op de canyon waar het water door een smalle spleet zijn weg heeft gebaand. Daarna volgt natuurlijk een flinke klim weer naar boven. Tijd voor de lunch, lekker een eitje gebakken. We gaan weer verder en passeren Glacier Lake, Weeping Wall en de Bridel Veil Falls. We verlaten nu het Banff NP en rijden Jasper NP binnen. We stoppen bij het Icefield Centre en kopen een kaartje om hier de gletsjer op te gaan. Eerst worden we met een gewone bus naar een overstapplaats gebracht en stappen over op een speciale bus om de gletsjer op te rijden. Hier mogen we 20 minuten rondkijken. Het ijs is hier zo dik als de Eifeltoren hoog is. We zijn blij weer in de bus te kunnen stappen, het is hier koud en winderig. We besluiten een paar km. terug te rijden en daar op de camping te overnachten. Peter heeft zijn best gedaan om een vuurtje te stoken, eerst meer rook dan vuur maar uiteindelijk een heel gezellig vuurtje. Morgen het 2e stuk van de Icefield Parkway.
Vrijdag 20 september
Het is een hele koude nacht geweest, er stond een ijslaagje op de picknicktafel. We zitten dan ook op hoogte vlakbij de gletsjer. De kachel moest dan ook aan vanmorgen. We gaan beginnen aan het laatste stuk van de Icefield Parkway. Na wat korte stops om van het uitzicht te genieten komen we bij de Sunwapta Falls. Hier stroomt het water weer met kracht door een canyon, leuk maar we hebben mooiere gezien. We zijn al verwend. Dan volgt Athabasca Falls. Dit was weer een prachtige waterval. Je kon hier een eind naar boven en naar onderen lopen. Het mooiste was dat op een punt een regenboog op het water te zien was. Toen we terugliepen naar de camper zagen we een eekhoorntje dat rustig op de onderste tak van een boom zat te eten. De temperatuur is inmiddels weer opgelopen, de jassen en vesten kunnen weer uit. We rijden rustig het laatste stukje van de weg. Er wordt flink gewaarschuwd voor wild op de weg maar wij hebben niets gezien. Net voor Jasper gaan we een plaatsje zoeken op een camping. We gaan nog even Jasper verkennen, een leuk plaatsje om even doorheen te lopen, doen nog wat boodschappen en hebben er heerlijk spareribs gegeten. 'savonds nog een wandelingetje over de camping gemaakt. We troffen mensen die ook in Revelstoke op de camping stonden. We hebben een hele tijd staan praten om al onze ervaringen uit te wisselen. We gaan op tijd naar bed. We willen morgen bij schemer aanrijden in de hoop iets wild te zien.

• 22 September 2013 - 10:07

Elly:

Hoi Anne-Marie en Peter,
    Jullie hebben weer van alles gezien lees ik. Wie schrijft deze verslagen? Jij Anne-Marie?
    En Peter is van de vuurtjes stoken natuurlijk als ex brandweerman! Nee geintje maar het was weer een mooi verslag. Groetjes Elly

• 22 September 2013 - 17:42

Marjolein:

Hoi Peter en Annemarie,

Leuke verslagen en mooie foto,s. Wat een blauw water!!
    Geniet ervan, groetjes marjolein

• 22 September 2013 - 19:57

Miriam En Jan Van Hal:

Jullie heben in inmiddels wel weer erg mooie route's gereden. De foto's zijn hier het bewijs van. Geniet er nog van, heel veel reis plezier.

• 22 September 2013 - 20:55

Roos Meijer:

Peter en Annemarie, wij genieten ook mee van de leuke verslagen, prachtige foto's. Wat een prachtig mooi blauw water en geweldig mooi landschap. Prachtig! Geniet verder van jullie verdere reis. Groetjes en doe ook voorzichtig ja? Bye bye, Roos en Hum.

• 22 September 2013 - 22:14

Elly :

Mooie foto's,!!!

• 23 September 2013 - 12:56

Frank:

Niet wanhopen, ook bij ons kwamen de beren pas na Jasper.
    Ze komen echt wel. Veel plezier.

• 23 September 2013 - 19:18

Dries:

Hoi Anne-Marie en Peter, wederom een mooi verslag en mooie foto's. Komt helemaal goed met jullie daar!!!
    Bedankt nog Peter voor de reactie op mijn App zo loopt alles ook hier gesmeerd door.

groetjes Dries.