Naar het Zuiden - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Naar het Zuiden - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Naar het Zuiden

Door: Anne-Marie van Gils

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

27 Januari 2018 | Thailand, Surat Thani

De laatste dag van onze rondreis is al weer aangebroken. In Kanchanaburi brengen we eerst een bezoek aan het ereveld. Hier liggen bijna 7.000 slachtoffers van de dodenspoorlijn begraven waaronder vele Nederlanders. Het is te vergelijken met de oorlogskerkhoven in Nederland. Keurig verzorgd en hoe je ook kijkt alles op een rij. Erlangs is een Chinese en Thaise begraafplaats. De Chinezen liggen allemaal boven de grond begraven onder een berg zand en de Thai, die worden gecremeerd, liggen onder een stoepa. Alles dicht op elkaar en onverzorgd, een heel verschil met het ereveld. We gaan weer verder richting Damnoen Saduak waar we naar de drijvende markt gaan. Een stukje van te voren worden we gedropt aan het water en gaan we in een soort James Bond speedboot naar de drijvende markt. Op rechte stukken gaat het best hard. Bij de markt is het een complete chaos op het water, het duurt even voor we aan wal staan. We drinken eerst koffie en gaan dan naar de markt. We kijken vanaf de kant en zien hoe er druk wordt gehandeld en verkocht in de bootjes. Ook is er nog een gewone markt waar je erg moet afdingen, ze zetten heel hoog in. We nemen nog een smoothy en rijden dan naar ons lunchadres. Het is weer een mooie lokatie aan het water. De laatste kilometer is te smal voor de bus dus komen ze ons met een soort trammetje halen. Vooral het toetje van mango met kokosmelk was lekker. Onze volgende stop is bij een boertje waar we kunnen zien wat je allemaal met kokosnoten kunt doen. Veel meer als we gedacht hadden. De suiker die we proeven is net borstplaat met caramelsmaak. We mogen ook zijn huis bekijken. Een mooie grote ruimte maar zonder meubels, alleen een matras op de grond om te slapen. Onderweg naar Bangkok stoppen we nog bij de grootste stoepa van Thailand, Pra Pathom Thani. Hij is 127 meter hoog. We lopen een rondje en stappen dan weer in de bus. We rijden naar Bangkok om daar de slaaptrein naar Surat Thani te nemen. Het is druk op de weg maar we zijn mooi op tijd bij het station. Hier nemen we afscheid van onze reisleider Jerry. Hij heeft het goed gedaan. Onze Thaise gids gaat mee op de trein. We hebben met 2 personen een coupe waar ze 2 bedden boven elkaar van kunnen maken. Tegen 20.30 uur vertrekt de trein bijna een uur te laat richting het zuiden. In het begin gaat het rustig, hij stopt regelmatig. Als we Bangkok uit zijn gaat het wat sneller. Al snel komen ze de bedden opmaken, we kunnen nu niets anders doen dan op bed liggen. Na 22.30 uur moet het stil zijn maar om 22.00 uur is al niets meer te horen. Ik ga proberen te slapen.
Rond 6.00 uur de volgende ochtend wordt iedereen weer wakker. De meesten hebben boven verwachting goed geslapen. We wachten rustig tot we bij het eindpunt zijn, een beetje opfrissen is er niet bij. Ze komen rond met koffie, die smaakte goed. Om 7.30 uur stappen we uit en gaan we in een restaurantje bij het station ontbijten. Iedereen laat het zich goed smaken. De dinerbox die we gisteren op de trein hebben gekregen was niet zo'n succes. Dan gaat het met de bus naar de ferry. Hier nemen we afscheid van onze Thaise gids Pepsi. Hij heeft alles goed geregeld voor de groep. Na 1,5 uur varen komen we bij het eiland Koh Samui. We rijden in minibusjes naar ons resort waar we nog 6 nachten zullen verblijven. Het is een kleinschalig complex aan zee met 2 zwembaden. We zitten op loopafstand van het winkel- en uitgaanscentrum. Een mooie plek om tot rust te komen van deze mooie rondreis.

• 28 Januari 2018 - 00:00

Elly Tiellemans:

Hoi Anne-Marie en Peter ,
    Door omstandigheden heb ik vandaag pas jullie verslagen gelezen en foto's gekeken.
    Jullie hebben weer veel gezien en meegemaakt . Mooie foto's ook . Nog even genieten daar.
    En dan weer een goede reis terug.
    Groetjes Elly

• 28 Januari 2018 - 17:21

Cees En Annet:

Weer een mooi verslag, alles bij elkaar hebben jullie veel gezien, en mee gemaakt. Nu nog een weekje lekker rusten, en dan een fijne reis terug.