River Kwae - Reisverslag uit Kanchana, Bangladesh van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu River Kwae - Reisverslag uit Kanchana, Bangladesh van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

River Kwae

Door: Anne-Marie van Gils

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

26 Januari 2018 | Bangladesh, Kanchana

We mogen vandaag iets langer blijven liggen. Om 6.30 uur worden we gewekt en om 8.00 uur vertrekken we naar River Kwae. We moeten vandaag ruim 500 kilometer afleggen dus dat wordt veel buszitten. Om 10.00 uur maken we een koffiestop en om 12.00 uur zijn we bij ons lunchadres. Het is een restaurant in een Balinese tuin. We zitten op vlonders boven het water, weer een mooie locatie. De lunch is een buffetje met daarbij vers geperst ananassap. Bij de ingang is een kraampje waar ze zeepjes verkopen. Uit een blok zeep wordt een mooie bloem gesneden en daarna met de hand beschilderd. Ieder zeepje wordt verpakt in een mooi doosje. We kopen er een paar, ze zijn te mooi om te laten liggen. Dan gaan we verder richting Ang Thong. We bezoeken de tempel Wat Muang. Hier staat het grootste zittende boeddhabeeld van Thailand, 98,5 meter hoog. Als we er onder staan is het inderdaad enorm. Er is hier ook een grote beeldentuin die de hel moet verbeelden. Er worden afschuwelijke dingen uitgebeeld, dat wil je niet meemaken. We gaan weer verder richting Kanchanaburi en stoppen bij de River Kwae. In een museum krijgen we een goede indruk hoe de Birma spoorlijn is aangelegd. De dwangarbeiders hebben onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken. Velen zijn hier aan bezweken. Dan rijden we naar de brug. Net voor het donker wordt kunnen we nog even naar de overkant lopen. Met het verhaal erachter is het speciaal om hier over te lopen. We eten in een restaurantje onder aan de rivier en dan zijn we in 10 minuten in ons hotel waar we 2 nachten verblijven.
De volgende dag gaan we de highlights van de River Kwae bezoeken. Als eerste rijden we naar de Hellfire pass. Dit is een kloof die met de hand in de rotsen is uitgehouwen door 800 dwangarbeiders. Er is 1 maand aan gewerkt. We kijken eerst in het museum en lopen dan in 20 minuten naar de pass. Het is een flinke afdaling naar beneden, gelukkig over goede trappen. We komen nog restanten van de spoorrails tegen. Bij de pass aangekomen kunnen we zien hoeveel rotsen er zijn weggekapt. Op ons gemakje klimmen we weer naar boven. Dan is het al weer tijd voor de lunch. Die gebruiken we tegenover het station. Hier stappen we in de trein om een paar haltes mee te rijden. Het is een vrij lange trein die goed vol zit. Onderweg genieten we van het uitzicht. Als we zijn uitgestapt zien we iets verder een houten viaduct dat tegen de rotsen lijkt te zijn geplakt, het Tramkrassae viaduct. Hier zien we de trein langzaam overheen rijden. Als we naar de bus teruglopen moeten we eerst langs vele marktkraampjes, er wordt dan ook weer veel gekocht. Vooral kleding is in trek. Dan gaan we weer terug naar het hotel waar we even naar het zwembad gaan, het is weer erg heet geworden. Om 19.00 uur verzamelt de groep zich weer om naar ons afscheidsdiner te gaan. Er is een vlot afgehuurd dat over de rivier wordt getrokken. Er is een lekker buffet aan boord. Naast de rijst en curry's ook friet, saté en loempias. Als de tafels zijn afgeruimd gaat de muziek harder. Veel Nederlandse meezingers. Er wordt gedanst en de polonaise gelopen. Als we de brug over de River Kwae naderen wordt Bridge over trouble water gedraaid en als we onder de brug doorvaren houden we uit respect een minuut stilte. Dan draaien we om en varen terug. Het was een leuke, gezellige avond.

• 27 Januari 2018 - 08:21

Tamara :

Weer een hoop gezien en beleefd! Die zeepjes zien er heel mooi uit!
    Geniet nog van de laatste dagen!

Groetjes,
    Tamara