Drakensbergen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Drakensbergen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Drakensbergen

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

28 Oktober 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag hebben we weer een reisdag. We vertrekken weer op tijd en rijden naar de stad Durban die aan de Indische Oceaan ligt. Hier zien we het Moses Mabhida Stadion waar Nederland heeft gevoetbald tijdens het WK in 2010. We rijden langs de boulevard en door de haven. Dan verlaten we de stad alweer en rijden verder richting de Drakensbergen. Na de lunch wandelen we naar de Howick Falls. Een mooie waterval in een gezellig dorpje. Dan gaat het door een prachtig natuurgebied richting hotel. Het is een uitgestrekt complex met prachtige kamers. Na ons opgefrist te hebben genieten we van een heerlijk buffet in het restaurant.
We gaan vandaag de Sani Pass rijden. Om 9 uur stappen we in het dorpje Underberg van de bus over in grote 4 wheel drives. We rijden eerst een stuk over asfaltweg maar al snel wordt dit een onverharde weg. We stoppen regelmatig voor een mooi uitzicht. Dan komen we bij de grens van Zuid-Afrika en Lesotho. We gaan binnen weer wat stempels halen en dan begint de klim van de pas. De pas ligt in niemandsland en na 8 kilometer en vele haarspeldbochten zijn we boven. We zitten nu op een hoogte van 2873 meter, het is hier wat frisser maar het uitzicht is heel mooi. Hierboven ligt ook de grenspost van Lesotho. Dus weer stempels in ons paspoort. We rijden nu een stukje het land in (over een prachtige door de Chinezen aangelegde weg) naar een oud dorpje. In een hut vertelt een bewoner wat over het land en de leefwijze. De vrouw des huizes heeft brood gebakken dat we mogen proeven. We kijken er nog wat rond. We zien schattige kindjes maar ook oude mannen in klederdracht die we geen hand zouden durven geven. Volgens ons is het lang geleden dat ze zich gewassen hebben en een tandarts hebben ze nog nooit gezien. Dan is het tijd voor de lunch. Een soort lasagne met sla. We moeten nu dezelfde weg weer terug maar dat gaat een stuk sneller. Aan het eind van de rit zijn we moe van het geschok in de auto. Dan is het nog 40 minuten naar ons hotel waar we eerst een lekker kopje koffie zetten om bij te komen van weer een prachtige dag.Dr