Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Santa Clara en Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Santa Clara en Varadero

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

21 November 2014 | Cuba, Varadero

Dag 16
We hebben vandaag een lange reisdag voor de boeg. We moeten 640 km. rijden en vertrekken al om half zes. Het eerste stuk schiet niet echt op, het zijn smalle, slechte wegen waar alle soorten verkeer op zit. In de bus krijgen we een broodje en een pakje sap als ontbijt en iedereen probeert nog wat te slapen. Bij de lunchstop hebben ze friet en hamburgers, een traktatie na de sandwiches ham/kaas. Rond 15.30 uur zijn we in Santa Clara. Che Guevara leidde hier de laatste succesvolle slag van de revolutie tegen het bewind van Batista. We bezoeken het museum en het mausoleum waar de resten van Che liggen begraven. Buiten is een groot standbeeld van Che Guevara. Het is dan nog maar een paar minuten naar ons overnachtingshotel. Het is een mooi gelegen complex met zwembad. Voor het diner nemen we afscheid van onze gids en chauffeur. Twee groepsleden hebben een leuk stukje voorbereid en de enveloppen met de fooi worden overhandigd. Het eten is een uitgebreid buffet, ze hebben hier zelfs diverse toetjes en ijs. Na nog een drankje bij de zwembadbar zit de laatste avond met de groep er op. Morgen gaan we naar Varadero, waar iedereen zijn eigen gang kan gaan.
Dag 17
Na een lekker ontbijtbuffet vertrekt de bus richting Varadero waar we de laatste dagen van onze vakantie zullen doorbrengen in een all inclusive hotel. We hebben veel snelweg (waar geen verkeer op zit) en stoppen een keer voor koffie. De buschauffeur trakteert ons op kleine banaantjes, deze smaken veel lekkerder als de bananen die we in Nederland hebben. Tegen half 1 zijn we bij het hotel. Onze kamer is nog niet schoon dus we zetten onze koffers bij Tamara op de kamer. We gaan eerst met een groepje een broodje eten. Als we daarna op de kamer kunnen trekken we onze zwemspullen aan en gaan naar het zwembad. Er zijn 4 zwembaden, bij het eerste wordt keiharde muziek gedraaid dus we zoeken een ander bad waar het rustig is en we het hele bad voor onszelf hebben. We hebben een rustige middag. Als we gedoucht hebben verzamelen we in de lobby om te gaan eten. Omdat iedereen zegt dat het eten in het hotel erg slecht is gaan we gezellig buiten de deur eten. De buschauffeur gaat gezellig met ons mee en brengt ons naar een klein restaurantje. Het is er erg goed en gezellig, we mogen zelfs in de keuken foto's maken. In het hotel nemen we nog een drankje en gaan bijtijds naar bed.
Dag 18
Na het ontbijt gaan we Varadero verkennen. We nemen de hop on, hop off bus en rijden eerst meer dan een uur langs alle hotels. Dan zijn we eindelijk in de hoofdstraat van Varadero. Hier zijn allemaal restaurantjes, barretjes en heel veel souvenirwinkeltjes. Na wat gedronken te hebben gaan we wat souveniertjes kopen. Als we uitgekeken zijn eten we een broodje aan het strand. Het is de hele dag al wat bewolkt maar nu begint het ook te regenen en later ook te onweren. We wilden in zee gaan zwemmen maar dat gaat helaas niet. We gaan even rusten op de kamer en hopen dat het weer opklaart. Het blijft de hele middag echter miezeren en we zitten met een groepje onder de parasols van het zwembad wat te praten en drinken. Om 19.00 uur verzamelen we in de lobby om te gaan eten. We gaan naar een steakhouse waar we gezellig op de veranda kunnen zitten. We bestellen gamba's, ze waren erg lekker. Later in het hotel nog een afzakkertje genomen.
Dag 19
Het is onze laatste volle vakantiedag hier voor we morgen naar huis vliegen. Het is bewolkt maar de temperatuur is aangenaam. Het is helaas geen strandweer dus gaan we wandelen. We lopen eerst een eind door straatjes achter de hoofdstraat en door een mooi aangelegd park. Dan nog een stuk door de hoofdstraat en als we het toeristische deel uit zijn drinken we koffie op een terrasje. Terug nemen we een gemotoriseerd eitje tot het centrum en kijken nog wat winkeltjes. Ze komen allemaal op hetzelfde neer en we gaan terug naar het hotel. Tijdens de lunch is het gaan regenen en we gaan naar onze kamer en lezen een boekje. Het blijft de hele middag regenen dus een middag aan het strand kunnen we vergeten. Om 19.00 uur rijden we met de bus naar een restaurant waar we voor de laatste keer deze reis met de hele groep eten. We eten de specialiteit van het huis, beef in een heerlijke saus. Voor we terugrijden wordt in de bus met een komisch gedicht onze reisleidster bedankt voor deze fijne reis. Natuurlijk ontbreekt de gebruikelijke fooienenvelop niet. We nemen nog maar een pilsje en een cocktail in het hotel en dan is deze laatste avond weer voorbij.
Dag 20
Vandaag vliegen we weer naar huis. De bus naar het vliegveld vertrekt om 11.30 uur dus we hebben nog even tijd om langs de winkeltjes te lopen en ons laatste Cubaanse geld op te maken. Dan pakken we onze koffers en handbagage in en gaan op weg naar het vliegveld. Het is inmiddels weer gaan regenen en omdat er de afgelopen dagen ook al veel water is gevallen zijn sommige straten helemaal ondergelopen. We zien mensen tot hun knieën in het water lopen. We maken nog een korte stop waar volgens de buschauffeur de lekkerste pina colada is te krijgen. Dat moeten we proeven en inderdaad, het is heerlijk. We komen veilig aan op de luchthaven en nemen afscheid van onze chauffeur Osmani. Hij heeft ons 3400 kilometer door Cuba gereden, vooral in het donker geen gemakkelijke opgave met de soms slechte wegen en alles wat er onverlicht op de wegen rijdt. Ook de overal loslopende dieren wist hij op 1 kip na allemaal te omzeilen. Het inchecken verloopt vlug, de uitreiskosten zijn ook zo betaald. Alleen voor de douane moeten we even wachten. Om de tijd te doden eten we nog een broodje en kunnen dan aan boord. Na een voorspoedige vlucht van 8.15 uur landen we de volgende ochtend op Schiphol. We kunnen terugzien op een geweldige ervaring. Bij Cuba denken we aan muziek, salza, rum en sigaren. Het is of de tijd hier stil heeft gestaan. Onder de bevolking heerst nog veel armoede, alles is verwaarloosd, wat kapot is, blijft kapot. Er is een groot tekort aan geld en materialen. Toch blijven de mensen vrolijk en dankbaar, ze zijn al blij met een balpen of een stukje zeep uit het hotel. Ook willen we onze medereizigers bedanken voor de fijne sfeer die deze vakantie tot een onvergetelijke ervaring heeft gemaakt. Zoals jullie wel gezien hebben zijn de verslagen pas op de site geplaatst nadat we weer terug waren in Nederland. Internet is nog een zeldzaamheid in Cuba en het woord wifi hebben ze daar nog nooit gehoord. We hebben 3 weken zonder telefoon en internet geleefd en dat als lekker rustig ervaren. Mocht je na het lezen van de verslagen nog meer verhalen willen horen en foto's willen zien de ben je bij ons altijd welkom.
Groetjes, Anne-Marie en Peter

• 21 November 2014 - 23:18

Elly Tiellemans:

Net jullie reisverslagen gelezen. Was mooi om te lezen wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Het is alles bij elkaar een heel verslag geworden. Weer een onvergetelijke reis die jullie gemaakt hebben en mooi om te lezen hoe jullie voor even terug in de tijd zijn gegaan. Lekker rustig zo zonder internet. Groetjes Elly

• 22 November 2014 - 18:32

Riny Van Pinxteren:

Hoi Anne-Marie , Peter en Tamara.
    Wij hebben de verslagen gelezen en het was indrukwekkend, zoals jullie deze reis hebben beleeft en veel gereisd en gezien. Maar jullie hebben ook lang in de bus moeten zitten om de 3400km. te overbruggen. En dat in een land waar weinig of geen luxe is. Zoals geen Wifi of internet is wel lekker rustig om op vacantie te gaan. Maar wij komen nog een keertje naar de foto's kijken.