Pinar del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Pinar del Rio - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Pinar del Rio

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

21 November 2014 | Cuba, Pinar del Río

Dag 4
We verlaten Havanna en rijden naar Pinar del Rio. Onderweg bezoeken we eerst een oude koffieplantage in Les Terrazas. Hier wordt het hele proces van de koffie uitgelegd. Na de lunch bezoeken we een sigarenfabriek. Hier kunnen we zien hoe de sigaren met de hand worden gemaakt. De volgende stop is eem likeurfabriek. Hier kunnen we de rum proeven. Ook kunnen hier sigaren worden gekocht, daar wordt veel gebruik van gemaakt. Dan rijden we door naar ons overnachtingsadres voor de komende 3 nachten. Het zijn allemaal losse bungalowtjes, we hebben van bovenaf een mooi uitzicht op het complex en het zwembad. We zijn er halverwege de middag en iedereen maakt dankbaar gebruik van het zwembad. Om 19.00 uur eten we gezamenlijk varken van het spit. We hebben weer goed gegeten, dat hadden we vantevoren niet verwacht. Tijdens het eten was er weer muziek. Na de maaltijd wordt er nog gedanst. Het was weer een leuke dag.
Dag 5
Deze dag staat er een wandeling op het programma. We rijden met de bus naar de Vallei van Vinalez. Het is de tijd van het jaar om het land te bewerken. Dit gebeurt door 2 ossen die voor de ploeg worden gespannen. Onderweg pikken we de gids op. Het is maar 6 km. lopen maar we doen er enkele uren over. We krijgen veel info over de flora, hij weet het erg leuk te vertellen. We stoppen bij een schooltje en een plaatselijke winkel waar nog met bonnenboekjes wordt gewerkt. We hebben een stop bij een huisje midden in het veld. Er is koffie en thee, schalen met ananas en bananen. Dat gaat er goed in. We kwamen ook nog langs een mooie rotsschildering. Op de terugweg was een zeer uitgebreide lunch voor ons geregeld. Er was kip, beef, lam, vis en kreeft, rijst en fruit. Alles werd in schalen op tafel gezet, heerlijk. Bij het hotel lekker gezwommen en wat gezond. Peter is ook nog een uurtje wezen paardrijden. Hij vond het leuk om zo wat meer van de omgeving te zien. Na het avondeten was er salsales. Bijna iedereen deed mee. Het was een goede lichaamsbeweging maar het valt voor de Nederlanders toch niet mee om zo soepel te bewegen. Dan is de dag al weer om.
Dag 6
Vandaag hebben we een relaxdag. We rijden met de bus naar de kust en nemen daar de boot naar Cayo Levisa. Het is een echt bountyeiland met hagelwit strand en palmbomen. We zoeken een strandbedje in de schaduw en genieten van de zon, de zee en een lekkere lunch met verse vis onbreek ook niet. Om 17.00 uur vertrekt de boot weer. Onderweg eten we weer in een paladar. Het eten wordt weer in buffetvorm op tafel gezet. Samen met de verse vruchtensappen smaakt het weer heerlijk. Het is al laat als we bij het hotel aankomen. Nog even douchen en inpakken want morgen hebben we een reisdag naar Cienfuegos.