Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Anne-Marie en Peter Gils - WaarBenJij.nu

Havanna

Door: Anne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie en Peter

21 November 2014 | Cuba, Havana

Dag 1
Om 5 uur ging de wekker. Onze reis gaat beginnen. De rit naar Schiphol liep voorspoedig. Ook waren we snel ingechecked en de koffers kwijt. Nog genoeg tijd voor koffie en winkels kijken. We zijn eerst naar Parijs gevlogen en daar overgestapt op het vliegtuig naar Havanna. Een vlucht van ruim 10 uur. Toen begon het wachten, eerst voor de douane, ruim 1,5 uur en een uur bij de bank om geld te wisselen. Toen de groep compeet was, we zijn met 20 personen, konden we naar het hotel. Onderweg heeft de reisleidster de noodzakelijkste dingen verteld, de rest komt morgen wel. Iedereen is moe en wil gaan slapen. We waren inmiddels 23 uur wakker voor we ons bed op zochten.
Dav 2
De volgende dag eerst ontbeten in het hotel. Daarna met de bus naar het oude centrum van Havanna waar we met de gids een rondleiding hebben gedaan. Er is goed te zien dat er veel wordt gerestaureerd maar ook zie je nog veel vervallen gebouwen. Na de lunch konden we zelf op pad. We hebben een eind langs de boulevard gelopen. De zee was erg wild, op sommige plaatsen kwam het water helemaal over de boulevard heen, dit was erg leuk om te zien. Overal op straat zie je oude auto's rijden. Sommige zijn prachtig opgeknapt, anderen kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Ook zie je steeds meer nieuwere auto's. Ook lopen overal vrouwen in bonte kleren en mannen in pak met een knots van een sigaar die me t je op de foto willen, tegen betaling uiteraard. Na enkele mooie gebouwen en standbeelden te hebben bekeken door oude smalle straatjes gelopen. Hier kon je goed zien hoe de Cubanen leven. Ze wonen met 3 generaties in een heel klein gedeelte van een huis. De deur staat vaak open, een stoeltje en een tv, meer hebben de mensen hier niet. Na opgefrist te hebben in het hotel zijn we met de groep gaan eten in een paladares. Dit zijn prive restaurants, veel beter dan de staatsrestaurants. Het smaakte prima. Een band zorgde voor mooie achtergrondmuziek. Na het eten nog naar het fort gelopen waar iedere avond om klokslag 21.00 uur een kanon wordt afgeschoten. Dit begon met een hele ceremonie en was erg leuk om te zien. Na nog een drankje in de hotelbar op tijd naar bed gegaan.
Dag 3
Onze 2e dag in Havanna begon met een rondrit door de nieuwere wijken van de stad. We stappen uit bij hotel Nacional, een 5 sterrenhotel met een mooie tuin met uitzicht op zee. We bekeken hier ook de Hall of Fame, talrijke staatshoofden en artiesten zij hier geweest. Erg indrukwekkend was Plaza de Revolucion met een 90 meter hoge obelisk en een standbeeld van Jose Marti. In het John Lennon Park zat een levensechte John Lennon op een bankje. Hij draagt een los brilletje. Omdat dit al diverse malen gestolen is, is er nu een oude man die de bril bewaakt. Voor de foto mag je de bril even lenen. Na even gekeken te hebben bij een kunstenaarsstraatje mochten we weer zelf op pad. We zijn met bijna de hele groep naar het oude centrum gelopen, kris kras door de straten, je blijft je verwonderen wat je allemaal ziet. Al lopende kwamen we ook langs een brandweermuseum. Hier hebben we natuurlijk even rondgekeken. In een restaurantje een broodje gegeten. De cola moesten ze eerst nog ergens anders gaan kopen. Er is hier trouwens vanalles op, voorraad kennen ze hier niet. Toen met een oude taxi terug naar het hotel, een heel leuk ritje voor bijna geen geld. 's Avonds in de oude de stad weer lekker gegeten. Daarna zijn we naar een optreden geweest van de Buena Vista Social Club, een wereldberoemde band die hier iedere avond speelt voor een uitverkocht huis. Geweldige muziek, een erg leuke sfeer en 3 cocktails waren bij de prijs inbegrepen. Dit mag je niet missen als je in Havanna bent.